24
מרץ

מנהיגות ניהולית, נקודת מבט אישית

מה בין נמלה לתהילים כ"ג, מה בין חמה ירח ומנהיגות ומה בין זלנסקי לחוק משאיות האשפה? תתפלאו, לכולם מכנה משותף: מנהיגות ניהולית.

מנהל = נמלה. יש מי שבא אליי רואה את דרכיי הניהוליות ומחכים. יש כאלו שיעירו, אחרים יזלזלו ויש את אלו שיראו את דרכיי הניהוליות ויאמרו – כזה מנהל אני רוצה להיות / כזה מנהל אני רוצה.

דבר אחד בטוח! העיניים נשואות אליי מתוך הארגון ומחוצה לו ולכל התבטאות ולכל החלטה שלי תהא פרשנות מהעובדים ומהקולגות.

ומה איתי? איך אני מדייק את דרכי הניהול הטובות והנכונות לי ולארגון שאני עומד בראשו? כאשר דרכי תהא ברורה לי, היא תהא מקצועית, טובה ומכילה לעובדים, לקולגות ולארגון כולו.

להלן אזכורים שליוו אותי כמנהלת בעשור האחרון וכיועצת ארגונית לפני כן והיום:

מזמור לדוד

מורי, ד"ר יורם דובובסקי, מנהל הדרכה בעל תואר PH.D במדעי ההתנהגות, עם התמחות בייעוץ ארגוני החזיר אותי בראשית דרכי כיועצת ארגונית ובמהלך תפקידי כמנהלת בעצמי למקורות החשובים שלנו ביהדות: תהילים כ"ג, אחד מהפרקים היפים בתנ"ך, שמלווה אותי בכל שבת כשיש לי את הזכות להיות עם אבא שלי המברך בקולו הערב על היין:

{א} מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָר: {ב} בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי: {ג} נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ: {ד} גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי: {ה} תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צֹרְרָי דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה: {ו} אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה לְאֹרֶךְ יָמִים: (פ)

את התיאור המופלא שלפנינו רצוי שנאמץ לתפקידנו כמנהלים. מנהל שדואג לאנשיו, מנהל על מי מנוחות – רגוע ומכיל, משובב נפש, מנחה במעגלי צדק ולא מפחיד בגיא צלמוות את עובדיו. הנחייה שניתנת עם גבולות בתוך מעגלי הצדק. ומנין יבוא עזרי תשאלו? מניין אשאב אני את כוחותיי אלו? ליווי מנהלים על ידי יועץ ארגוני, בעדיפות ליועצת ארגונית 🙂 בהחלט יכול לסייע להטיב ולדייק את הדרך.

מנהיגות

ספריו של פרופ' מיכה פופר (אוניברסיטת חיפה) עוסקים בחקר היבטים פסיכולוגיים בתחום המנהיגות. בספרו על מנהיגות כריזמטית ואובדן הזהות העצמית קיים דימוי מקסים כאשר המנהיגות מדומה ללהבה, המנהיג הוא הניצוץ המצית, המונהגים הם חומרי הבעירה והנסיבות הן החמצן המזין את האש.

כל שלושת המרכיבים הללו תורמים ליצירת הלהבה ובעירתה. הלהבה יכולה להיות מחממת ונעימה, היא עשויה לכבות אט אט והיא עלולה כמובן לכלות את כל הנקרה בדרכה במרוצת התפשטותה.

תמצית המנהיגות על פי פרופסור פופר מצויה בחזון, בכיוון, ברתימת האנשים שמוכנים ללכת אחר המנהיג, ביחסים הבינאישיים ובאינטליגנציה הרגשית של המנהיג.

מנהל שמהווה ניצוץ מצית לעובדיו, הוא מנהיג ועובדיו יהיו מונהגיו וילכו איתו בבטחה בדרך המשותפת.

מנהיגות מימי תנ"ך

יהושע מונה לרשת את משה, ועליו הוטל להשלים את המשימה של משה: לכבוש את הארץ ולהתיישב בה. חז”ל השוו את דמויותיהם של משה ויהושע זו לזו ואמרו: "פני משה כפני החמה ופני יהושע כפני הלבנה" , כלומר משה ויהושע – כמו השמש והירח – היו שני המאורות הגדולים שהאירו את דרכו של עם ישראל והיו למנהיגי העם בגלות.
מהו מנהיג ומהי מנהיגות ? השורש של המילה מנהיג הוא נ . ה . ג . ומשמעותו – לנהל או להוביל. מנהיג הוא אדם העומד בראש קבוצת אנשים. מנהיגות היא הדרך שבה פועל המנהיג בקבוצה, שאותה הוא מוביל ומנחה, בעת שהוא מוליך את חבריה לקראת השגת מטרה משותפת או יעד כלשהו. פעולתם של מנהיגים מתבטאת בתחומים שונים: הם מייצגים את הקבוצה כלפי חוץ, מארגנים את הקבוצה לשם השגת מטרה משותפת, פועלים לשיתוף פעולה בין חברי הקבוצה, מעודדים את חברי הקבוצה וממריצים אותם לפעול למען המטרה המשותפת, פותרים בעיות המתעוררות בין חברי הקבוצה או בין חברי הקבוצה לקבוצות אחרות ויוזמים רעיונות ודרכי פעולה להשגת המטרה של חברי הקבוצה.

להיות או לא להיות ולדימיר זלנסקי? זו השאלה.

תמונותיו מהשטח של זלנסקי טרוט העיניים מככבות בכל מהודרת חדשות. מנהיג? בעיניי אין ספק. במאבק חסר הסיכוי של אוקראינה מול הענק הרוסי, כולם מבינים שאלו אינם כוחות. זלנסקי בחר להישאר ולהנהיג את עמו, ללכד את אנשיו, להחדיר גאוות אומה ולהפיח תקווה וגאווה לאומית. זלנסקי מדבר בגובה העיניים ומייצר תחושת ביחד והזדהות חזקה שהפתיעו את רוסיה ואת העולם כולו.

יש מי שנושא עיניו לדמותו של זלנסקי ושואב כוחות, מעריץ את הנחישות והעמידה לצד העם האוקראיני ברגעי השפל הגדולים שידע ויש מי שבוחר לשאול ולבקר: "רגע, איפה היה הנשיא לפני פרוץ המלחמה? מדוע לא חיזק את צבאו? מדוע לא צעק את צעקתו של העם האוקראיני טרם הגיע לאסון המיותר הזה?".

סביב כל סגנון ניהולי וסביב כל מנהיג יהיו מיליוני אוהדים ומיליוני מתנגדים (כמובן בהתאמה לגודל התפקיד ולמעגלי ההכרות של הדמות בארץ ובעולם) זהו טבעו של המין האנושי. אבל היכולת לעצור לבחון את עצמי כמנהל וכמנהיג זוהי חובתו של כל מנהל לעשות – למען עצמו, למען עובדיו ולמען ארגונו.

אני? תמי"ם?

שאלון תמי"ם לאבחון סגנון ניהולי על פי אדיג'ס יצחק מייסד מכון אדיג'ס לייעוץ ארגוני ובעל שם עולמי מסייע לאפיון הסגנון הניהולי: הביצועיסט התפוקתי Producter, הביורוקרט מנהלי Administrator, החדשן היזם Entrepreneur  או הסגנון המתכלל Integrator .
כשאני יודע מהו הסגנון הניהולי קל לי יותר להתנהל מול העובדים ואני יודע למה אני זקוק להצלחה. ובנוסף לכך ברור כי אין אדם אחד שארבעת המאפיינים הללו מצויים בו באופן מובהק, ואין אדם אחד היכול לבצע את כל התהליך הניהולי בעצמו, וכיוון שכך, ניהול טוב דורש, מעבר לשלב האפיון האישי שלי כמנהל, צוות משלים. כלומר, אנשים שונים: טיפוסי P, טיפוסי A, טיפוסי E וטיפוסי I העובדים יחד ומשלימים זה את זה.

כל מנהל לומד מעמיתיו, כפיפיו ומשאר הדרג הניהולי בארגון, לצד התמחות בעשיית הדברים בהם הוא טוב.

ברור כי עבודת הצוות המשלים כרוכה בהכרח, בעימותים, ויכוחים וקונפליקטים. אין דרך ואין צורך להימנע מהם, אבל יש להפכם לעימותים בונים ופתיחות מתוך כבוד הדדי ולמידה בעיקר מאנשים שאינם מסכימים איתי כמנהל, "עזר כנגדי" אך הינם מוערכים ואין לבטל הצעתם.

 

כיצד תעבוד עם טיפוס P (תפוקתי)

דבר ישן ולעניין, גש במהירות לעיקרם של דברים.
הגדר מטרות.
פעל בקצב מהיר – היה מדויק.
נצל את הזמן ביעילות.
תהיה ספציפי בהאצלה – אמור במדויק מי מה מתי ובאיזו דרך.
ענייניות זה שם המשחק.
הבע הערכה להישגים ולמאמץ בעבודה.
אמור לו מה יהיו תוצאות הפעולה.

כיצד תעבוד עם טיפוס A (מנהלי, ביורוקרט)

דבר בשטף ובמסודר.
הצג דברים ברצף לוגי.
אל תמהר ואל תלחץ לכיוון החלטות מהירות.
הצג נתונים ופירוט מלא שלהם.
הצג עובדות לא דעות.
ספק ערבויות לביטחון והצג שיטות להורדת הסיכונים.
הימנע משימוש בגימיקים / פטנטים מתוחכמים.
תמוך דבריך במעשים, לא במילים.
הכן תשובות אפשריות להתנגדויות שעלולות לעלות, חשוב עליהן לפני.

כיצד תעבוד עם טיפוס E (יזמי)
עבור מהר מדבר לדבר.
הצג את התמונה הרחבה.
הראה שזה מבטיח-הצג ברגש.
הצג רעיונות באופן כללי – פרט רק במידה ויבקש.
התחל בשורה האחרונה, תאר באופן גרנדיוזי מה יצא לו מזה.
התייחס לדבריו בערבון מוגבל.
השתמש בעדויות מהשטח, בסיפורי הצלחה בכדי לשכנע / להניע.
כשמגיעים להסכמה, רד איתו לפרטים. סכם ב"סעיפים קטנים" ובדיוק מירבי.
כתוב סיכומי דיון, שלח אליו מכתבי מעקב כדי להבטיח את קיום ההחלטות שהתקבלו על ידו.
כיצד תעבוד עם טיפוס I (מתכלל)
קיים שיחה מקדימה וגלה בו עניין.
אל תמהר, אל תנסה ללחוץ לכיוון החלטות מהירות.
קח לעצמך זמן ללמוד את המטרות האישיות שלו.
הקשב לו בצורה פעילה.
בכדי לשכנע דון איתו בדעות של המעורבים בעניין.
בכדי לשכנע דון איתו ברגשות של המעורבים בעניין.
כשאתה מאציל לו סמכויות – תן לו מחויבות אישית לתמיכה בו אם יצוצו קשיים.
לפני הגעתך אליו הכן בסיס של הסכמות עם נוגעים אחרים בעניין להצלחה מירבית.

SWOT אישי

לקחת הפוגה ולכתוב את זה. ממש לכתוב לעצמי על דף ניתוח אסטרטגי שידייק אותי בדרכי הניהולית לבחינת היכולות שלי למול הסביבה הפנימית ולמול הסביבה החיצונית בה אני נמצא: מהן העוצמות שלי כמנהל ומהן חולשותיי. מהן ההזדמנויות הקיימות סביבי ובידן לסייע לי בניהול טוב ומקצועי יותר ומהם האיומים שאסור לי להתעלם מהם, חשוב שאהיה מודע ופעיל לגבן. על בסיס הניתוחים אעריך את סיכויי כמנהל להצליח ואהיה מודע למצבי – שזהו חלק חשוב מתחילתו של תהליך לשיפור ולהטבה.

חוק משאיות האשפה

משאיות האשפה מצויות בכל מקום בארץ ובעולם ולכולן מטען מלא והשאלה היא היכן הן מרוקנות את אשפתן? עליי לזכור כי המטען של המשאיות אינו שייך אליי והוא לא מענייני. מה נהג המשאית עושה עם אשפתו לא קשור אליי.

ומה בעצם זה אומר עלינו? זה מחייב אותנו לחשוב על ה"אשפה" שאנחנו סוחבים ועל ה"אשפה" שאחרים סוחבים בעצמם והיכן כל אחד מאיתנו שופך את ה"אשפה" המרובה שלו. היום יום מלא באתגרים ובמשימות למכביר. עליי כמנהל לדאוג שלא לשפוך את הכעסים, הלחצים והקשיים שלי על עובדיי ועליי לזכור ולהזכיר לעצמי כי מנהלים מצליחים לא נותנים למשאיות אשפה של אחרים להשתלט על היום יום שלהם.

נשימה, חשיבה נוספת, התייעצות, שיחה, הבהרה של הסיטואציה יטיבו עם כולנו ואם מישהו שפך עליי את "אשפתו" – יום טוב לו ויום טוב לי. זה לא שלי. זוהי אולי דרכו של עובד להעיר את תשומת ליבי למצבו הנוכחי הקשה, זוהי אולי נורת אזהרה עבורי לשים לב לאותו עובד ספציפי ואם זהו מישהו שאינו ממעגלי ההשפעה שלי – אשחרר את ה"אשפה" הזו שכוונה אליי במקרה וללא שום כוונה אישית.

ומה לא לעשות?

שישה מאפיינים בולטים לכישלונותיהם של מנהלים –

  • העדר רגישות לזולת – מדבר בסגנון מאיים, בוטא, לא מחשיב את דעתו של האחר. בעייתיות ביחסים בינאישיים, מלחיצים, פוגעים, קרים ומרוחקים.
  • קושי בבניית הצוות וניהולו – ריכוזיות, בנייה לקויה של צוותי עבודה.
  • חוסר יכולת הסתגלות – העדר יכולת להתפתח ולהתאים עצמם לשינויים.
  • כשלון עסקי ביצועי – אי עמידה ביעדים, ביצועים לקויים, לא מנהלים מעקב אחר ביצועים, מתקשים בעמידה בהחלטות ובהבטחות, מתקשים בהשלמת משימות.
  • שאפתנות יתר – מנסים למצוא חן בעיני הממונים, מתפרסים על פני זירות מרובות ולא עומדים בקצב.
  • העדר חשיבה אסטרטגית – מתעמקים ועוסקים בפרטים יומיומיים במקום בחשיבה רחבה לטווח רחוק.

חשבון בנק רגשי

בניהול אנו נדרשים לשמור על איזון בין הפקדות ומשיכות, לייצר חיבור רגשי של אנשים, ליצור תחושת גאווה, להבין מה רוצים ממני ולייצר התלהבות מהמשימה. להלן רשימה חלקית של בנק הרגשות, כמובן שניתן להוסיף/להסיר בלי סוף, סדר הכתיבה אינו מעיד על סדר חשיבות:

הפקדות משיכות / דרישות
עמידה בהבטחות עמידה בלוחות זמנים
ביטויי הערכה מסירת מידע
דיווח על הצלחה איכות ההוראה
שיתוף בהתלבטויות השתתפות בפרויקטים
הבהרת ציפיות הבעת כעס
תשומת לב לפרטים הקטנים ראיית טובת הארגון מול טובת הפרט
לתת מקום של חשיבות אמיתית לכל אחד ואחת הפרת הבטחה
למידה אחד מהשני הפרת הפקדה
יושרה
דוגמא אישית

לסיכום,

ניהול זהו מסע שדורש עבודה מעמיקה ומרובה עם המון נתינה והשקעה בעובדים ובארגון, אך באותה נשימה זהו גם מסע שיש בו המון אהבה ונתינה למנהל שבתוכי. הסיפוק מניהול טוב הוא אדיר ותורם לתחושת הצלחה גדולה. זוהי זכות להיות בתפקיד ניהולי – תהנו מהדרך, תשקיעו בעצמכם ותקצרו את הפירות מהעשייה.

זכרו כי מנהל טוב הוא כזה שמהווה ניצוץ מצית לעובדיו, לקבל השראה ממנהיגים כמו זלנסקי זוהי זכות וכדי להצליח עליי לבצע אבחון של הסגנון הניהולי האישי שלי. ניתוח SWOT בעבורי ידייק אותי במה עליי לעשות / לא לעשות ועל ידי ניהול נכון של החשבון הכי חשוב שלי, הבנק הרגשי שלי מול העובדים והקולגות בחוכמה, הצלחתי תהיה הצלחתם.

 

והכי חשוב, תהנו מהתפקיד הניהולי, זהו מסע שיש בו זכות גדולה מאוד ויכולת השפעה על כל כך הרבה אנשים ותהליכים בחלקת האלוהים הקטנה של כל אחד מאיתנו.

אז מה היה לנו עד עכשיו?

מזמור לדוד – מנהל על מי מנוחות עוד מימי התנ"ך.

מנהל שמהווה ניצוץ מצית לעובדיו על פי פרופסור פופר אוניברסיטת חיפה

להיות או לא להיות ולדימיר זלנסקי? זו השאלה.

אני? תמי"ם? שאלון תמי"ם לאבחון סגנון ניהולי על פי אדיג'ס יצחק.

SWOT אישי – ניתוח אסטרטגי לאיתור עוצמות חולשות הזדמנויות ואיומים

חוק משאיות האשפה וניהול

מה לא לעשות כמנהל

חשבון בנק אישי